Directeur-bestuurder Lous Kerkhof neemt afscheid

6 september 2022

Na ruim 17 jaar neemt Lous Kerkhof per 1 november 2022 afscheid als directeur-bestuurder van Oyfo. Nadat de nieuwe locatie van Oyfo vorig jaar in oktober 2021 officieel met groot succes is geopend, vindt Kerkhof nu dat de tijd rijp is dat een nieuwe directeur-bestuurder het van haar overneemt.

Sinds 2008 vervult Kerkhof de rol van directeur van het voormalige CREA. In 2015 is CREA gefuseerd met Techniekmuseum HEIM. In 2017 is aan deze fusie Muziekschool Hengelo toegevoegd. Door haar visie en haar tomeloze energie is dit niet gebleven bij het simpel samenvoegen van drie instellingen, maar heeft zij zich hard gemaakt om één organisatie te vormen die klaar is voor de toekomst: één plek waar alle vormen van cultuureducatie samenkomen met een museum dat aansluit bij het DNA van de stad. Kerkhof heeft door middel van haar enthousiasme en geloof in deze visie één bruisende culturele ontmoetingsplek met techniek, erfgoed, muziek, dans, theater en beeldende kunst gerealiseerd waarmee ze Hengelo zowel regionaal als nationaal op de kaart heeft gezet.

Na jaren van pionieren breekt er een nieuwe fase aan. Hiervoor is samen met de medewerkers een Meerjarenbeleidsplan ontwikkeld met prachtige ambities. “Om de komende jaren uitvoering te geven aan deze ambities, is het tijd voor nieuw elan”, licht Kerkhof haar keuze toe. “Met heel veel plezier en vol trots kijk ik terug op de afgelopen jaren. Het was geen gemakkelijke opgave, maar wel een grote uitdaging die ik alleen samen met een geweldige club mensen heb kunnen realiseren. Dankbaar en vol vertrouwen neem ik afscheid van dit bevlogen team en wens Oyfo een fantastische toekomst toe.”

De Raad van Toezicht van Oyfo heeft begrip voor het besluit van Lous. Hans Raanhuis “Het vinden van een opvolger voor Lous is geen sinecure en zal tijd vragen. We zijn dan ook erg blij dat we een tijdelijke oplossing hebben gevonden.” Per 8 november start Willem Jaap Zwart als part-time interim directeur-bestuurder bij Oyfo. Hij is een ervaren bestuurder die bekend is met de culturele sector en veel kennis en ervaring hiervan heeft. Willem Jaap Zwart zal deze rol voor minimaal een half jaar op zich gaan nemen om samen met de organisatie de tijd te nemen om met een frisse blik een geschikte opvolger te vinden.

Lous Kerkhof gaat tijd vrijmaken voor een nieuwe uitdaging.

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie: Mariska Stoevenbelt, Marketing & Communicatie, 074-2430054