Oyfo Techniekmuseum opent 18 juli haar deuren

14 juli 2021

Na jaren van voorbereiding is het zondag 18 juli zover: Oyfo Techniekmuseum opent haar deuren. Bezoekers kunnen zich vanaf die dag onderdompelen in de wereld van kunst en techniek in het geheel vernieuwde museum.

In de oude fabriek van Hazemeijer kunnen bezoekers onderzoeken wat techniek in ons leven betekent en zien hoe onze wereld verandert door technologie. Het is een museum over dromers, denkers en makers. Oyfo Techniekmuseum gaat over stoommachines en smartphones, maar ook over robots en kunst. De mens als uitvinder wordt verkent. Niet alleen door te kijken, maar vooral door te doen.

Alles onder één dak

In 1983 is Techniekmuseum HEIM opgericht om het industriële erfgoed van de regio te presenteren en te behouden. Ruim dertig jaar later is HEIM gefuseerd met CREA Centrum voor Kunsteducatie en Muziekschool Hengelo. Met die fusie is Oyfo ontstaan. Formeel vond deze fusie al in 2017 plaats. Maar fysiek zat Oyfo nog op verschillende adressen. In 2021 komt alles samen onder één dak.

Openingstijden en ticket

Oyfo Techniekmuseum is dagelijks geopend vanaf 10:00 tot 17:00 uur. Vanaf maandag 23 augustus zijn wij van maandag t/m vrijdag ook in de avond geopend tot 21:00 uur. Plan je museumbezoekje vooraf door hier een ticket met tijdslot te kopen. Dit tijdslot bepaalt je aankomst bij de entree.

Oyfo opent

In 2019 zijn we begonnen met de verbouwing van het Hazemeijer-complex. Oyfo Kunstenschool heeft woensdag 19 mei haar deuren geopend op de nieuwe locatie. Sinds de verhuizing van de Kunstenschool in maart naar Hazemeijer Hengelo, mochten door de coronamaatregelen nog geen lessen plaatsvinden in het nieuwe pand. Vanaf 19 mei was het eindelijk zover en krijgen de leerlingen van Oyfo voor het eerst les in de nieuwe lokalen. Op dit moment wordt er nog hard gewerkt, maar op zondag 18 juli is het nieuwe Techniekmuseum geopend voor publiek. In oktober van dit jaar staat een feestelijke en officiële opening van heel Oyfo in de planning.