Oyfo en Thales hernieuwen samenwerking

10 februari 2022

Donderdag 10 februari 2022 zijn CEO Gerben Edelijn van Thales Nederland en Lous Kerkhof, directeur-bestuurder van Oyfo de strijd aangegaan met vier basisschoolleerlingen. Met een ludieke escaperoom-wedstrijd beklinken Thales Nederland en Oyfo de hernieuwde samenwerking.

Thales Nederland wil alle komende generaties blijven inspireren met uitdagende techniek en inspirerende samenwerkingen. De samenwerking met Oyfo sluit daar heel goed bij aan. “Thales is een van de founding fathers voor het tot stand komen van het techniekmuseum HEIM in de Wilhelminaschool”, zegt Lous Kerkhof. “Ik ben erg blij dat we deze samenwerking kunnen continueren als Oyfo Techniekmuseum op onze nieuwe plek in het Hazemeijercomplex.” Een plek die ook voor Thales van historische waarde is. Hier zijn zij 100 jaar geleden begonnen met het produceren van Signaal apparaten.

Samen met kinderen van groep 8 testten beiden een speciaal door Thales ontwikkelde escaperoom-in-a-box, waarin techniek en programmeren centraal staan. “Wie er gewonnen heeft?”, zegt Kerkhof. “Laten we zeggen dat de jeugd de toekomst heeft.”

Escaperoom

Dat er juist voor een escaperoom is gekozen, sluit goed aan bij een van de samenwerkingsvormen van Thales en Oyfo. Thales heeft namelijk naast de escaperoom-in-a-box, ook een grotere mobiele escaperoom ontwikkeld. Deze escaperoom staat vanaf de voorjaarsvakantie in Oyfo Techniekmuseum. De Escaperoom maakt spelers bewust over het veilig digitaal omgaan met je eigen gegevens op social media. Onbewust laat je meer en meer gegevens achter. Gehackt worden is steeds normaler geworden. Spelers worden tijdens het puzzelen bewust van de gevolgen van het delen van gegevens. De plek in het museum kan niet beter. De escaperoom komt naast de zone Verbondenheid. Een zone over oude en nieuwe communicatietechnologieën.

Bezoekers van het museum hebben de mogelijkheid om zich op te laten sluiten en worden uitgedaagd om binnen 10 minuten alle puzzels en raadsels in de escaperoom op te lossen, waarna de deur weer opengaat. Lees hier meer informatie over de openingstijden van de escaperoom.