Staatssecretaris Uslu bezoekt Oyfo

3 april 2023

Staatssecretaris van Cultuur en Media Gunay Uslu heeft maandag 3 april 2023 een bezoek gebracht aan Oyfo in Hengelo. Zij kwam op uitnodiging van de VSC, de vereniging van wetenschapsmusea en science centers, om een beeld te krijgen van de volle breedte en de diversiteit van de VSC en haar leden.

De VSC is de sectororganisatie voor wetenschapsmusea en science centers. Alle 44 VSC-leden zijn actief op het snijvlak van cultuur, wetenschap, natuur en techniek. Oyfo, één van de leden van de VSC, heeft naast een Techniekmuseum, een Kunstpodium en een Kunstenschool, ook een basisschool in huis. Deze veelzijdigheid biedt alle mogelijkheid om te onderzoeken, te ontdekken, te leren en te maken, waarbij kunst, techniek en erfgoed worden ingezet. Tijdens het werkbezoek heeft Oyfo de staatssecretaris een kijkje in deze veelzijdige keuken kunnen geven.

Als onderdeel van het programma ging de staatssecretaris in gesprek met de VSC-leden. Daarbij werd de breedte van de sector en het grote belang van cultuur- en wetenschapseducatie voor onze maatschappij uitgebreid besproken, waarbij de leden de ruimte kregen om hun ervaringen en bevindingen bij haar onder de aandacht te brengen. Het gesprek werd afgesloten met de overhandiging van een pamflet aan de staatssecretaris, met een oproep om samen te zoeken naar manieren om de sector van wetenschap, natuur en techniek en de waarde daarvan voor cultuur en samenleving verder te versterken.

Na het gesprek was er een rondleiding door het in 2021 geheel vernieuwde Techniekmuseum; een interactief museum over de verbinding tussen mens, creativiteit en technologie. Uslu sloot haar werkbezoek af bij een educatieworkshop voor leerlingen van groep 3 en 4. Tijdens de workshop experimenteerden deze jonge leerlingen met beweging en overbrenging. Zij mochten hun bevindingen vervolgens aan de staatssecretaris laten zien.